De elastieken auto

Naar verwachting zal eind 2010 eindelijk de eerste volledig elastieken auto op de markt komen. Iets dat tot voorkort onmogelijk leek is door recente technologische doorbraken plotsklaps binnen handbereik van het grote publiek geraakt. Vorige maand is in de Noordzee namelijk ter hoogte van paal 38 een volledig nieuwe elastiekbubbel ontdekt, en dankzij zeer ingewikkelde ontginningsprocessen inzake schepjes en emmertjes is de delving van deze kostbare grondstof eindelijk rendabel geworden.

Op de autorai is het nieuwe model onder luid gejuich ontvangen. Enkele reacties: “Ongelofelijk”, “Dat meeeeen je niet?!”, “Hoe bedenk je het!”, “Jeetje…”. Een van de redenen voor het overweldige succes is waarschijnlijk dat deze auto naadloos aansluit bij de allerlaatste mediahype: hij is namelijk 100% klimaatneutraal. De motor betreft een ingenieus 1-taktmodel van een extra dik elastiekje dat handmatig opgewonden kan worden door aan een hendeltje te draaien. In opgewonden toestand kan de automobiel (of rubbermobiel in de volksmond) vervolgens tot wel honderd meter onaangebroken rijden. Gezien de snelheid van de laatste ontwikkelingen in de rubberij zou deze afstand echter binnen 10 jaar kunnen verdubbelen tot een wereldschokkende 200 meter (!). Enkele elastici durven zelfs te beweren dat een volle kilometer tot de mogelijkheid behoort, maar vooralsnog moeten dergelijke dwaze uitspraken echter tot het land der fabelen gewezen worden.

De reacties uit de politiek zijn verdeeld. Groen Links juicht het ontwerp vanzelfsprekend toe en viert stiekem al een klein feestje met koekhappen aan elastiekjes. Andere partijen zijn echter skeptischer. Het wegennetwerk zal namelijk drastisch aangepast moeten worden om volledig klaargemaakt te worden voor de toekomst. Langs elke weg moet namelijk om de 100 meter een opwindplek komen. Hierdoor zullen veel bomen en huizen moeten verdwijnen, waaronder de stad Almere. De PVV ziet uiteraard al zijn kiezers verdwijnen en vindt dat iedereen in Nederland af moet treden van alles. Bovendien moet de rest van het IJsselmeer drooggelegd worden om plaats te maken voor de nieuwe elastiekfabriek. Naast deze ingrijpende ontwikkelingen moet het risico van overbevolking natuurlijk ook niet onderschat worden. Durex vreest namelijk voor een rubberschaarste waardoor niet langer aan de vraag naar voorbehoedsmiddelen voldaan kan worden. De autofabrikant wuift dit argument echter achteloos over de rug. Volgens hen komen alle nieuwe kindertjes namelijk goed van pas om in knutselklas alle elastiekjes in een rondje te knippen.

De gehele herziening zal naar verwachting zo’n 13.417 miljard gaan kosten. Het plan ligt nu ter goedkeuring in de Eerste Kamer.